Wednesday, June 8, 2011

Kelebihan Tuisyen Di Rumah Sendiri

Bagi kebanyakan pelajar, tuisyen merupakan pelengkap kepada apa yang dipelajari di sekolah. Ini kerana, mereka dapat mengulangkaji dan bertanya kepada pengajar atau tutor apa yang mereka tidak faham atau terlepas di sekolah. Ibu bapa pula memilih untuk menghantar anak mereka ke tuisyen untuk memastikan anak mereka mengulangkaji pelajaran dan tidak terlalu menghabiskan masa mereka dengan sia-sia.

Terdapat dua jenis tuisyen yang pelajar biasanya pergi iaitu 1) di pusat tuisyen, atau 2) tuisyen di rumah, sama ada di rumah pelajar sendiri atau di rumah pengajar.

Dalam 'posting' kali ini, saya akan menerangkan kelebihan-kelebihan memilih untuk tuisyen di rumah sendiri:

1) Konsep '1-to-1' atau kumpulan kecil

Kelebihan utama memilih tuisyen di rumah sendiri ialah pelajar akan mendapat perhatian sepenuhnya daripada pengajar.

Kita sedia maklum yang setiap pelajar adalah unik, dan tidak semua pelajar cepat dalam memahami apa yang diajar di sekolah. Ada juga pelajar yang tidak mempunyai asas yang kukuh dalam subjek (contohnya: tidak menghafal sifir untuk subjek Matematik) menyebabkan mereka lambat faham apa yang diajar. Kadang-kala, cikgu di sekolah mengajar terlalu cepat disebabkan perlu menghabiskan silibus dalam masa yang ditetapkan. Ini akan menyebabkan pelajar kurang faham apa yang diajar didalam kelas, terutama sekali untuk subjek yang sukar seperti Matematik Tambahan dan Fizik.

Akibatnya, ada pelajar-pelajar yang ketinggalan dan tercicir, dan majoritinya adalah pelajar yang segan untuk bertanya apa yang mereka tidak faham atau tidak tahu di dalam kelas. Lama-kelamaan pelajar-pelajar ini akan mula berputus-asa, hilang minat untuk belajar, dan akhirnya mendapat keputusan yang kurang memuaskan dalam peperiksaan.

Dengan tuisyen di rumah, tumpuan penuh yang diberikan seorang tutor kepada pelajar membolehkan tutor mengetahui apa yang sebenarnya tidak difahami pelajar tersebut. Tutor kemudiannya dapat mengajar pelajar sehingga mereka betul-betul faham, dan memberikan latihan-latihan untuk menguji pemahaman mereka. Kesempatan ini juga dapat digunakan tutor untuk mengenalpasti kekuatan dan kelemahan pelajar tersebut. Sebagai contoh, ada pelajar yang tidak dapat membuat sesuatu soalan Matematik dengan pantas dan betul, walaupun telah memahami apa yang diajar. Setelah dikenalpasti, pelajar ini sebenarnya tidak menghafal sifir,atau tidak mampu membuat congak yang mudah kerana terlalu bergantung kepada kalkulator, atau ada yang masih terkeliru dengan operasi yang melibatkan nombor negatif dan pecahan. Setelah mengenalpasti kelemahan ini, tutor dapat membantu pelajar mencari jalan untuk mengatasi kelemahan tersebut. (contohnya: melatih pelajar menghafal sifir, melatih pelajar membuat congak mudah tanpa kalkulator dsbnya).

Ini amat membantu pelajar dalam pelajaran mereka, dan hasilnya proses pembelajaran akan menjadi semakin mudah dan menyeronokkan. Tuisyen persendirian juga membantu pelajar yang pemalu atau takut bertanya dalam kelas untuk menjadi lebih 'berani' bertanyakan sesuatu kepada tutor.Apabila tutor membantu mereka menyelesaikan sesuatu masalah, mereka akan perlahan-lahan membina keyakinan diri mereka. Pelajar juga akan menyedari yang mereka sebenarnya boleh menyelesaikan masalah-masalah yang lain dengan lebih banyak bertanya. Ini akan menambahkan 'self-confidence' dalam diri pelajar untuk mengatasi perasaan malu dan takut mereka di masa hadapan. Ibu bapa juga akan berasa gembira apabila pelajar mula menunjukkan kemajuan dalam keputusan peperiksaan mereka.

2) Flexibiliti dalam pembelajaran

Tuisyen di rumah amat flexibel dari segi sistem pembelajarannya. Pelajar boleh memilih apa-apa topik atau bab yang mereka ingin belajar, tanpa terikat dengan silibus atau jadual pelajaran. Mereka boleh memilih untuk belajar topik-topik yang susah atau yang tidak faham sahaja dan melangkau mana-mana topik yang sudah difahami. Ini membolehkan pelajar-pelajar yang bakal menduduki SPM atau PMR mula membuat soalan-soalan ramalan dan 'past year papers' dengan lebih awal, dan mempunyai masa secukupnya untuk membincangkan jawapan dengan tutor, dan seterusnya mengenalpasti apa lagi kelemahan yang mereka perlu atasi. Berdasarkan kajian ke atas pelajar-pelajar yang mendapat keputusan cemerlang dalam peperiksaan SPM sebelum ini, antara faktor kejayaan mereka ialah membuat soalan-soalan latihan SPM secukupnya, dan membincangkan jawapan yang mereka dapat salah untuk mengetahui bagaimana mendapatkan jawapan yang betul.

Dari segi masa pula, pelajar dapat memilih waktu dan hari yang mereka selesa untuk belajar. Jika terdapat sebab-sebab kecemasan, mereka boleh menggantikan sesi tuisyen tersebut pada waktu lain, tanpa perlu berasa risau yang mereka akan tertinggal mana-mana topik atau subjek.

3) Keselesaan dan keselamatan

Kebanyakan ibu bapa yang mempunyai anak bersekolah terutamanya di bandar-bandar amat sibuk dan tidak mempunyai masa untuk menghantar dan mengambil pelajar untuk tuisyen. Dengan memilih untuk tuisyen di rumah sendiri, pelajar tidak perlu lagi ke mana-mana, sekaligus menjimatkan masa dan tenaga mereka. Ibu bapa juga tidak perlu berasa risau kerana keselamatan dan keselesaan anak mereka adalah terjamin di rumah sendiri. Dengan tuisyen di rumah juga, ibu bapa dapat memantau perkembangan pelajaran anak mereka dengan lebih dekat. Ini kerana mereka dapat berjumpa selalu dengan pengajar, dan pengajar sentiasa dapat melaporkan prestasi terkini pembelajaran anak mereka.

Kesimpulannya, dengan memilih untuk tuisyen di rumah, pelajar akan mendapat perhatian sepenuhnya daripada pengajar, memperoleh flexibiliti dalam pembelajaran dan menikmati keselesaan dan keselamatan semasa belajar.

Terima kasih.

Saturday, February 26, 2011

Will it be beneficial reverting to teaching Science and English in Bahasa Melayu..?

In 2012, the Malaysian education system will revert to teaching Science and English in Bahasa Melayu. English has been the medium used in teaching these 2 subjects since 2003, implemented by then PM, Dr Mahathir Mohammad, in an attempt to improve students' command of English, and thus their future employability.

The decision to revert to the pre-2003 system was made as the government found out that the average students' grades for Maths and Science has fallen since these subjects were taught in English. Rural students are reported to suffer the most as their proficiency in English is not as strong as their friends' in urban schools.

So what do you think? Do you agree with the government's decision, or should we continue with the current system..?

Personally, I'd like the current practice to be continued. I myself suffered during my university days as the medium used was English. When I was in secondary school, everything was taught in BM (except English class).As a result, I got very low marks during the initial semesters as I couldn't understand the lessons being taught, let alone answering questions in English correctly. It took me a long time to get my grades on track, and suffice to say, I wished I had enrolled in an English-medium school during secondary level, just like what my parents had.

If I had been taught in English for Maths and Science subjects during secondary level, I'd imagine that the transition to university level wouldn't have been that difficult. Furthermore, we would have another avenue to practice listening, talking and writing in English. The fact is, for most schools in which BM is the medium of teaching, the only time we (like most Malay kids who don't speak English at home) practiced our English was during English class, and that was only like 3-4 hours, per week. Do you think that'd be enough to improve a student's command of English? I don't think so!

I'd think the solution is simple, if you want to produce students who have good command of English, they should be attending schools where English is the medium of teaching. Why do a lot of our parents and grandparents have good command of English? Because they went to English medium schools. Why do some Malay students can speak Mandarin? Because they went to Chinese schools!

However, I do understand the problems we're having with the current system. Although what Dr Mahathir Mohammad wanted to implement,in my opinion, was spot on, there were not enough teachers who can actually teach Science and Maths in English. If teachers have difficulty teaching subjects in English, how do we expect the students to be good at it?

isu bahasa inggeris
*image from Portal Pendidikan Utusan

An interesting comment was given by a father who lives in a kampung, when asked by a TV3 interviewer about his thought on this issue. His answer was,

"Apa yang kerajaan nak buat ni bagus.. tetapi kalau murid-murid sendiri tak tahu Bahasa Inggeris , macam mana mereka nak faham apa yang diajar dalam Bahasa Inggeris..?"

Translation: I think you know! =D

So another problem is the students' proficiency in English. The father's answer explains the issue itself.

I'd like to suggest that the government provide another type of public school, which uses English as the medium of teaching. Parents will then have another option to send their kids to. (They can always send them to private school, but I'd think most middle and low-income parents would not be able to afford the school fees)

Thank you for reading. I'd love to read your opinions!

Friday, December 24, 2010

Assalamualaikum and hello!

Welcome to the official blog of www.tutorhambal.com.

I'd like to take this opportunity to express my gratitude to my parents, my family and my friends who has been supporting my career as a full-time home tutor. This will be my first attempt at blogging. It will be a way for me to communicate with my website visitors, as well as the readers of this blog. In this blog, I will write on news and information related to my home tuition service, the subjects I teach, and some random posts from time to time. Posts will be written in English and Bahasa Melayu alternately.

As a tutor, I teach Maths and English subjects for SPM students. I also teach Calculus, Engineering Maths and English for Foundation, Diploma and Degree students. I look forward to meeting the parents and students who would like to engage my service, or those who would just like to be friends. Feel free to post your comments and opinions, as long as it is not offensive or inappropriate. You can also visit my Facebook page, 'Tutor Hambal' - feel free to 'like' it =) , or add me personally by searching 'Hambal Noorsham'.

I'd like to take this opportunity to wish you a ' Very Happy New Year! May 2011 be more productive and more eventful for you than the previous year.